Tłoczenie, produkcja płyt CD DVD

Tłocznia płyt CD i DVD

Jesteśmy jedną z najstarszych tłoczni płyt kompaktowych w Polsce. Oferujemy profesjonalne tłoczenie płyt CD i DVD. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych surowców i efektywnej technologii, w pełni profesjonalny proces produkcji nośników gwarantuje idealny odbiór znajdujących się na nich materiałów – oznacza to wysoką i powtarzalną jakość obrazu oraz dźwięku, która jest niezależna od liczby wytłoczonych egzemplarzy. Lata doświadczeń pozwoliły nam na wypracowanie unikalnego systemu kontroli technicznej, odpowiedzialnego za zapewnienie wyjątkowej jakości produkowanym przez nas nośnikom, która została doceniona przez rzeszę naszych Klientów. W naszym portfolio możemy pochwalić się realizacjami dla takich artystów ogólnopolskiego formatu, jak: Kult, Happysad, Krzysztof Zalewski, Sarsa, SBB, Acid Drinkers, Mata, Peja czy TEDE.

Produkujemy wszystkie typy nośników CD i DVD:

  • CD-AUDIO
  • CD-ROM
  • CD-EXTRA
  • VCD
  • DVD-ROM
  • DVD-VIDEO
  • DVD-AUDIO
  • DVD-EXTRA

O pojemnościach:

  • CD – 700 MB lub 74min
  • DVD5 – 4,7 GB
  • DVD9 – 8,5 GB
  • DVD10 – 9,4 GB

Produkcja płyt CD – jak przebiega ten proces?

Proces produkcji nośników optycznych rozpoczyna się jeszcze przed tłocznią – w dziale glassmasteringu. W pierwszym etapie koniecznie jest wytworzenie matrycy z danymi, które następnie będą replikowane na płytach. W tym celu materiał wejściowy pobierany jest z nośnika fizycznego lub obrazu płyty wypalany jest na szklanym krążku (tzw. glassmaster), który jest następnie metalizowany i poddany procesowi galwanizacji. Po zakończeniu całego procesu masteringu, gotowa matryca trafia na tłocznię, gdzie następuje produkcja docelowych dysków optycznych. Surowiec wykorzystywany do produkcji płyt CD i DVD to specjalny granulat poliwęglanowy, który po osuszeniu i rozgrzaniu jest pod wysokim ciśnieniem wtłaczany w formę z wcześniej przygotowaną matrycą i kształtowany w krążki. Po wystudzeniu na każdą płytę nanosi się cienką warstwę aluminium, która umożliwia odczyt zapisu przez lasery. Następnie powierzchnia metalizowana zostaje pokryta światłoutwardzalnym lakierem ochronnym. Ostatnim etapem tłoczenia płyt CD i DVD jest automatyczna kontrola jakości w układzie optycznym, gdzie weryfikowana jest poprawność zapisu. Tak powstałe krążki gotowe są do kolejnego procesu, jakim jest wykonanie nadruku.

Tłoczenie płyt DVD i CD. Krótka historia płyty

Maszyna do tłoczenia CD i DVD z płytami na szpindluPłyty kompaktowe cały czas są jednym z najpopularniejszych nośników danych, pomimo tego, że ich historia sięga jeszcze XX wieku, a dokładniej roku 1982, kiedy to poliwęglanowe krążki z zapisem albumu zespołu Abba 'The Visitors’ zostały wytłoczone na skalę przemysłową. Pierwszą jednak, masowo sprzedawaną płytą było ’52nd Street’ Billyego Joela. W rzeczywistości jednak prace nad tą technologią rozpoczęły się już na przełomie lat 60. oraz 70. Na przestrzeni czasu kompakty w szybki sposób zostawiły konkurencję, jaką były winyle czy kasety magnetofonowe, daleko w tyle. Początkowo miały być tylko alternatywą dla nośników, na których zapisywano muzykę, jednak wiele w tej kwestii uległo zmianie. Świetnie zaczęły się również sprawdzać do nagrywania na nich filmów, bajek, a w późniejszym czasie nawet gier na PC i konsole. Chociaż w obecnych czasach dużą popularność zyskuje przechowywanie plików w sieci, kompakty cały czas nie ustępują miejsca tak zwanym 'chmurom’. Szczególnie  jest to widoczne wśród fanów muzyki, którzy cenią sobie posiadanie fizycznego nośnika z utworami ulubionego zespołu czy wykonawcy.

Tłoczenie płyt czy nagrywanie CD i DVD – co wybrać?

Płyta tłoczona charakteryzuje się wysoką trwałością i ma większą odporność na uszkodzenia niż płyta nagrywana. Tłoczony krążek okaże się znacznie bardziej wytrzymały i będzie cieszył nas wysoką jakością nagrań przez długie lata. Wytłoczonej płyty nie można w żaden sposób modyfikować, na przykład poprzez dogrywanie do niej innych plików. Żywotność płyty nagrywanej wynosi zazwyczaj 10-15 lat, między innymi ze względu na znacznie mniejszą odporność na uszkodzenia, jednak duplikowanie płyt nagrywalnych (CD-R, DVD-R) wiąże się ze zdecydowanie prostszym i krótszym procesem produkcyjnym. Z tego względu, w przypadku niskich nakładów to nagrywanie sprawdza się zdecydowanie lepiej i jest bardziej opłacalne.

Wybór metody wydania płyty w dużej mierze jest zależny zatem od liczby krążków, które chcemy pozyskać. Tłoczenie jest świetnym rozwiązaniem przy dużych nakładach danego wydawnictwa, a dzięki naszemu nowoczesnemu parku maszynowemu oraz najwyższej klasy systemowi masteringu nasi Klienci mogą liczyć na bardzo szybkie terminy realizacji. W ten sposób każdy z nas może spełnić swoje marzenia o wydaniu własnego albumu muzycznego, który będzie rozprowadzany na szerszą skalę.

Jak przygotować materiały do produkcji płyt DVD i CD?

Materiały do wytłoczenia przyjmujemy w formie:

  • elektronicznej – obrazu płyty (ISO, NRG, DDP) wraz z dołączonym plikiem sumy kontrolnej pliku (MD5); suma kontrolna pozwala nam na sprawdzenie poprawności transferu plików.
  • fizycznej – płyty źródłowej; płyta powinna być wolna od uszkodzeń mechanicznych, na płytach nagrywalnych (CD-R i DVD-R) zapis materiału powinien odbywać się z możliwie jak najmniejszą prędkością.

Po otrzymaniu konkretnych materiałów do wytłoczenia w żaden sposób nie ingerujemy w jego treść i zawartość, dlatego bardzo prosimy o dokładne sprawdzenie nośnika źródłowego przed dostarczeniem go do tłoczni.

Materiały do wykonania nadruku:

  • preferowany format pliku – PDF v. 1.3 do 1.5 lub TIFF
  • wymiary 1:1 + spad 1:1 z każdej strony
  • projekt powinien być wyśrodkowany na stronie, pole strony powinno mieć wymiary projektu powiększone o rozmiar spadów
  • nie należy zaznaczać otworu płyty i docinać projektu do kształtu płyty; idealny projekt to kwadrat o boku 130 mm ze środkiem zaznaczonym krzyżykiem
  • litery, logotypy oraz wszelkiego typu inne znaki muszą być zamienione na krzywe
  • sitodruk – kolory CMYK lub PANTONE Solid Coated; druk offsetowy i cyfrowy – kolory CMYK
  • maksymalna ilość kolorów nadruku na płytach: sitodruk – 5 kolorów (np. biała apla + CMYK) offset – 6 kolorów (np. biała apla + CMYK + dodatkowy kolor PANTONE lub lakier UV), cyfra – 5 kolorów (biała apla + CMYK)
  • minimalna wartość koloru w projektach do druku offsetowego – 15%
  • optymalna rozdzielczość 300 dpi. W przypadku obrazów kolorowych i grayscale o rozdzielczości wyższej niż 350 dpi dokonamy automatycznego zmniejszenia do rozdzielczości 300 dpi. Przysłanie grafiki o niższej rozdzielczości niż minimalna oznacza akceptację na obniżenie jakości reprodukcji danego zdjęcia.
  • odległość obiektów graficznych i tekstów od krawędzi min. 2 mm
  • pliki bez warstw (spłaszczone) i bez znaczników
  • zalecana kompresja LZW
  • czarne teksty na kolorowym tle (CMYK) muszą być nadrukowane (overprint) – w celu uzyskania większej głębi czarnego w obszarach apli należy generować go z 4 kolorów. Zalecane składowe to C 60, M 60, Y 60, K 100
  • wszystkie bitmapy powinny być zapisane w trybie CMYK 8 bit na kanał, rozdzielczość 300 dpi
  • minimalny rozmiar napisów dla krojów jednoelementowych 4 pt (5 pt w kontrze); dla krojów dwuelementowych 5,5 pt (6,5 pt w kontrze)
  • minimalna grubość linii: 0,25 pt (0,35 pt w kontrze)